Šta je veliki servis automobila
Za svaki automobil postoji vremenski period ili kilometraža nakon koje je potrebno izvršiti veliki servis. Veoma je važno da se preporučeni interval poštuje, jer se na taj način proverava ispravnost vozila i obezbeđuje sigurna vožnja.
Veliki servis automobila obuhvata promenu delova koji se najviše troše tokom vožnje. Delovi koje je preporučljivo promeniti nakon što automobil pređe određenu kilometražu su:
- Zupčasti kaiš
- Klinasti kaiš
- Španer
- Roleri
- Vodena pumpa
Navedeni delovu imaju važnu ulogu u pokretanju automobila i prenosu pogona na točkove. Kvar na ovim delovima može da izazove ozbiljne probleme, između ostalog, apsolutni kvar motora.
Mali servis može, a ne mora, da bude u sklopu velikog servisa. Pokazalo se kao praktično da se oba servisa odrade u isto vreme, odnosno, da se prilikom menjanja delova za veliki servis menjaju potrebni filteri i ulje.
Menjanje vodene pumpe na svakom velikom servisu, da ili ne?
Mišljenja su podeljena. Pojedini smatraju da su pumpe za vodu (antifriz) lošeg kvaliteta i da je potrebno menjati ih prilikom svakog velikog servisa. Drugi, pak, misle da nema potrebe menjati ih, već samo proveravati. Ukoliko se prilikom velikog servisa utvrdi da pumpa ne curi, ne bruji ili tome slično, ne treba je menjati.
Na relativno novim automobilima, koji još uvek imaju pumpu ugrađenu u fabrici, nije potrebna zamena pumpe, odnosno, pumpa može da preživi i nekoliko servisa. To naravno zavisi i od kilometraže na kojoj se servis radi.
Ukoliko niste sigurni da li treba da promenite pumpu za vodu, obratite se majstoru, drugim vozačima koji voze isti automobili ili poslušajte savete proizvođača.
Menjanje zupčastog kaiša
Kaiš na vozilu se koristi za punjenje akumulatora, klimatizaciju, proces hlađenja, i što je najvažnije, za rad motora. Pucanje kaiša može izazvati kvarove na čitavom automobilu. Ukoliko dođe do pucanja kaiša, prekida se rad svih sistema koji pokreću kaiševe, a doći će i do naglog zaustavljanja automobila tokom vožnje.
Zamena španera
Španer, odnosno zatezač, pripada setu delova oko zapčastog kaiša. Funkcija zatezača je da održi stalnu zategnutost zupčastog kaiša. Španer treba menjati zajedno sa svim delovima oko zupčastog kaiša kako bi se u budućnosti izbegli dodatni troškovi.
Zamena rolera
Roleri takođe pripadaju setu delova oko zupčastog kaiša, te tako, uz zamenu kaiša, trebalo bi da promenite i rolere. Postavljanje novog kaiša na dotrajali roler može da izazove brzo oštećenje novopostavljenog dela, odnosno kaiša.
Da li treba da zamenite svećice na velikom servisu?
Ne traba. Svećice bi samo trebalo proveriti i promeniti nakon određene kilometraže, nezavisno od malog ili velikog servisa.
Na koliko se radi veliki servis
Ukoliko niste sigurni koja kilometraža je preporučnjiva za veliki servis, informacije u vezi sa tim možete da pronađete u priručniku vozila ili da se posavetujete sa stručnim licima u nekom od ovlašćenih servisa.
Kilometraža za veliki servis varira od motora do motora, ali i od proizvođača do proizvođača. Interval za veliki servis je u rasponu od 60.000 do 120.000 kilometara. Ukoliko ne prelazite veliku kilometražu, onda je potrebno da obratite pažnju na starost automobila. U tom slučaju, veliki servis bi trebalo da radite na svakih sedam godina, čak i manje, nezavisno od toga što ste prešli manju kilometražu od preporučene.
Automobili kod kojih ne postoji veliki servis
Veliki servis ne postoji kod automobila čiji motor ima lanac, a ne zupčasti kaiš. Lanac ne mora da se menja, te tako, nema ni velikog servisa. Ovo ipak treba uzeti sa rezervom, s obzirom na to da ni lanac nije večan. Lanac se takođe isteže, troši i može da ima negativan uticaj na rad motora. Da biste izbegli oštećenja na motoru, ne zaboravite da s vremena na vreme proverite i lanac.
Razlika između lanca i zupčastog kaiša
Razlika između lanca i kaiša je u tome što kaiš treba da menjate nakon određene kilometraže ili nakon 4-5 godina, a lanac verovatno nećete morati nikad. Mnogi tvrde da lanac traje večno, ali budite pažljivi i redovno proveravajte lanac motora. Kaiš može da pukne i tako izazove ozbiljnu havariju u automobilu, lanac, pak, ne može da pukne ali nije imun na oštećenja.
Funkcija lanca i zupčastog kaiša
Zupčasti kaiš i lanac povezuju radilicu sa bregastom osovinom koja kontroliše funkcionisanje usisnih ventila kroz koje ulazi smeša vazduha i goriva ili vazduh, i izduvnih ventila kroz koje se izbacuju ostaci nastali sagorevanjem. Zupčasti kaiš, kod nekih motora, pokreće i pumpu za vodu.
Kupili ste polovan automobil? Obavezno uradite veliki servis
Ukoliko ste kupili automobil koji ne poseduje servisnu knjižicu u kojoj je zabeleženo da je odrađen veliki servis, ne oklevajte, i uradite veliki servis odmah nakon što preuzmete automobil od starog vlasnika. Čak i da auto ima servisnu knjižicu, preporučljivo je da ipak uradite veliki servis, s obzirom na to da postoji mogućnost da je servisna knjižica falsifikovana.
Šta je mali servis vozila i na koliko se radi
Mali servis vozila je sinonim za redovno održavanje automobila. Radi se jednom godišnje ili na svakih 10.000 pređenih kilometara.
Šta se menja tokom malog servisa
Mali servis obuhvata zamenul svih filtera u automobilu i motornog ulja. Ujedno, vrši se zamena grejača, svećica, tečnosti za kočnice, remenja i rashladne tečnosti.
Važnost redovnog servisiranja vozila
Imajući u vidu da je automobil jedna od najvećih investicija svakog od nas, neophodno je da se prema njemu ponašamo odgovorno i da sve probleme u vezi sa njim rešavamo blagovremeno. Veliki i mali servis treba da se obavljaju onda kada je to predviđeno (na osnovu svojstva automobila), jer se na taj način osigurava dugovečnost vozila i bezbednost u vožnji.