Funkcija servo pumpe
Servo pumpa pripada sistemu za upravljenje vozilom. Zadatak servo pumpe je da stvara pritisak hidrauličnog ulja koje se preko cevi i creva šalje do razvodnika letve volana. Pumpu pokreće akumulator, ako je u pitanju elektronska ili električna pumpa, ili motor automobila.
Kada se radi remont servo pumpe
Remont servo pumpe bi trebalo da se uradi odmah nakon što se dijagnostikuje kvar i utvrde uzroci kvara. Za utvrđivanje oštećenja na teško dostupnim mestima koristi se edeskopska dijagnostička metoda.
Najčešći kvarovi na servo pumpi
Servo pumpe su podložne različitim vrstama oštećenja, ipak, vozači se najčeće susreću sa sledićim kvarovima:
- Curenje/gubljenje ulja usled oštećenja zaptivnih elemenata (semeringa, dihtunga, gumica)
- Oštećenje ležaja pumpe (zujanje upućuje na ovu vrstu kvara)
- Gubitak serva—gubitak ulja usled kvara na servo letvi, pukotine na crevima i cevima, isticanje hladnjaka za ulje ili curenje servo pumpe
- Gubitak serva—kvar na servo pumpi, dok u rezervoaru za servo ulje ima dovoljno tečnosti
Generalni remont servo pumpe
Generalni remont servo pumpe podrazumeva vraćanje svih parametara na fabričke. U servis je uključena zamena zaptivnih elemenata i ležaja. Važno je napomenuti da u servo pumpi uvek treba da se nalazi dovoljna količina ulja. Nedovoljno ulja može da prouzrokuje oštećenje glavnih elemenata pumpe, uključujući regulator pritiska, telo pumpe i rotacione površine. Ukoliko do ovih oštećenja dođe, nemoguće je da se odradi remont i mora da se izvrši kompletna zamena servo pumpe.
Prilikom reparacija servo pumpe, menjaju se sledeći elemenati:
- Semerinzi—osnovni zaptivni element servo pumpe. Napravljeni su od gume, uljno su otporni i imaju posebna mehanička svojstva
- ''O'' ringovi—gumice, takođe deo zaptivnog sistema servo pumpi. Uljno su otporni i napravljeni su od NBR materijala (gume)
- Ležajevi—omogućavaju okretanje osovine servo pumpe uz minimalno trenje. Postoje klizni ležajevi sa uljnim kanalom ili (klasični) kuglični ležajevi—2 RS
Remont električne servo pumpe podrazumeva zamenu zaptivnih elemenata koji se nalaze u hidrauličnom delu, zamenu oštećene ili dotrajale spojnice između hidrauličnog i električnog dela i zamenu ležajeva i četkice motora. Ukoliko se utvrdi pregorevanje motora, vrši se viklovanje istog.
Reparacija servo pumpe ili kupovina polovne?
Servo pumpa spada u grupu skupljih auto delova. U zavisnosti od marke automobila, cene novog dela se kreću između 200 i 500 evra. Auto-pijace su idealna opcija ukoliko se odlučite za kupovinu polovne servo pumpe.
Prednost reparacije u odnosu na kupovinu polovne servo pumpe
Iako su mnogo povoljnije od novih, polovne servo pumpe su nepouzdane. Postavlja se pitanje u kakvom su stanju i koliko će trajati. Sa druge strane, reparacija podrazumava ugradnju novih delova.
Prilikom reparacije, stara pumpa ide na peskarenje, montiraju se novi semerinzi, ''O'' ringovi i lageri. Pumpa se zatim premazuje antikorozivnom zaštitom i na kraju farba.
Takođe, prednost reparacije je u tome što uz nove delove dobijate garanciju, a to nije slučaj kada kupujete polovni deo.
U toku i nakon remonta
Servo pumpa je osetljiva na nečistoće. S obzirom na to, neophodno je da se tokom remonta vrši čišćenje kompletnog sistema.
Nakon remonta — Testiranje
Kada se završi remont servo pumpe, sledi testiranje na probnom stolu, u strogo definisanim uslovima. Tokom testiranja se proveravaju karakteristike servo pumpe nakon reparacije. Tom prilikom se testira više parametara—da li svi elementi dihtuju, odnosno, da li negde postoji curenje i kakav je pritisak i protok koji pumpa ostvaruje. Ukoliko pumpa prođe sve testove, spremna je za montazu na vozilu.